Wszystko, co stałe rozpływa się w powietrzu i święte ulega profanacji

Świece z pszczelego wosku umieszczone w przestrzeni Gmachu Głównego są darem od artysty dla Ciebie. Możesz wynieść jedną z nich z galerii, a Twój gest wyniesienia odwróci dzięki temu tradycyjną ekonomię muzeum, zgodnie z którą w instytucji sztuki można być tylko obserwatorem.

Swoim działaniem Paweł Kruk ujawnia figurę niemego płomienia, otwartego ognia, który w muzeum nie może się pojawić. Umieszczenie niezapalonych świec wyraża zatem poczucie sprawczości zatrzymanej w pół drogi, działania, które każdy może sam dokończyć oraz przeistoczenia otaczającej nas energii. Spalająca się świeca z pszczelego wosku oczyszcza bowiem powietrze niczym naturalny filtr i, na podobieństwo pioruna, ujemnie jonizuje powietrze. Ofiarując woskowe świece, artysta zaprasza do zmiany „gramatyki" instytucji, której przypisywaną rolą było/jest gromadzenie i zachowywanie, nigdy oddanie czy utrata.

Podczas otwarcia Paweł Kruk czytał fragmenty Życia Pszczół Maurice'a Maeterlincka.

Pokaz zorganizowany został w ramach projektu Pośród pyłu.../ In the Dust...

Jest to cykl interwencji artystycznych w Muzeum Narodowym w Krakowie, które przyjmą formę instalacji, warsztatów, publikacji oraz performance'u.

Do projektu zaproszeni zostali Christian Kobald (13-30.08), Paweł Kruk (11-18.09), Alicja Rogalska (22.09), Roman Dziadkiewicz (14.10).

Paweł Kruk, Wszystko, co stałe rozpływa się w powietrzu i święte ulega profanacji, Muzeum Narodowe w Krakowie, Galeria Sztuki Polskiej XX wieku, Sala Intertekstu, kuratorka: Agnieszka Kilian, współpraca:Dominik Kuryłek.
Projekt powstał w ramach programu Place called Space organizowanego przez Fundację Imago Mundi – www.placecalledspace.org