Spektakl intymny Natalii LL, Arsenał, Białystok, do 10.10.13

: Function ereg() is deprecated in /includes/file.inc on line 649.

„[…] immanentną częścią dla konstrukcji białostockiej wystawy Natalii LL stanowią dwa filmy autorstwa innych artystów. Pierwszy z nich to zestawiony z filmem Natalii „Żarłoczne koty” (1994) film Carolee Schneemann „Infinity Kisses” z 1986 roku. Dla Carolee fotografowanie siebie całującej koty – Vespera i Cluny’ego – było wyrażeniem idei wcielenia sztuki w życie, a także próbą poszukiwania porozumienia pomiędzy kulturą a naturą. W powstałym kilka lat później filmie Natalii koty uosabiają agresję i siłę natury, przeciwstawioną autoportretowi autorki z naciągniętą na głowę pończochą. Niezwykła korelacja tych dwóch spojrzeń artystek niemal z jednego pokolenia, znających się nawzajem, lecz tworzących po dwóch stronach oceanu, każe zastanowić się nad uniwersalnością takiego przekazu. Schneemann jest również jedną z bohaterek drugiego filmu prezentowanego na wystawie. „America Is Not Ready For This” to wynik poszukiwania przez Karola Radziszewskiego śladów obecności Natalii w Nowym Jorku w 1977 roku, kiedy to przebywając na stypendium Fundacji Kościuszkowskiej, poznała jednych z najważniejszych twórców ówczesnej sceny artystycznej. Radziszewski przeprowadził po latach szereg wywiadów z artystami, którzy zapamiętali ją z tamtej podróży. Jego film to nie tylko wspomnienia o Natalii, ale też osobista analiza historii lat 70. każdego z respondentów”.

Kurator wystawy: Piotr Stasiowski

„[…] w obszernym zbiorze fotografii Sztuka konsumpcyjna kryją się często intelektualny żart, komizm oraz ironicznie-parodystyczne szarady. Fotografie te są interpretowane od dziesięcioleci przez różne generacje badaczy i badaczek gender na Wschodzie i Zachodzie. Poprzez wizualną obecność swoich fotografii artystka sprzeciwia się niektórym kanonom formalizmu w sztuce (w malarstwie, rzeźbie, fotografii) Europy Wschodniej. Ta opozycyjna postawa była skierowana również przeciwko hegemonii realizmu socjalistycznego. Ze swadą sprzeciwiała się też innym głównym wykreowanym przez (nie tylko) socjalistyczne reżimy nurtom przedstawiającym kobiecość pasywnie, aseksualnie i beznamiętnie”

G. Nabakowski, Natalia LL.Osiem lub dziesięć rzeczy, które wiem na temat jej sztuki, [w:] PERMAFO, kat. wys. pod redakcją A. Markowskiej, Muzeum Współczesne Wrocław, 2012, s. 130.

Spektakl intymny Natalii LL, Arsenał, Białystok, fot. Maciej Zaniewski

Spektakl intymny Natalii LL, Arsenał, Białystok, fot. Maciej Zaniewski
 
Spektakl intymny Natalii LL, Arsenał, Białystok, fot. Maciej Zaniewski
 
Spektakl intymny Natalii LL, Arsenał, Białystok, fot. Maciej Zaniewski

Spektakl intymny Natalii LL, Arsenał, Białystok, fot. Maciej Zaniewski
 
Spektakl intymny Natalii LL, Arsenał, Białystok, fot. Maciej Zaniewski
 
Spektakl intymny Natalii LL, Arsenał, Białystok, fot. Maciej Zaniewski
 
Spektakl intymny Natalii LL, Arsenał, Białystok, fot. Maciej Zaniewski

Spektakl intymny Natalii LL, Arsenał, Białystok, fot. Maciej Zaniewski