Performance i wystawa Osmoza były stworzeniem warunków dla realizacji modelu procesu o charakterze ewolucyjnym, jego rezultaty były niewiadomą (poza wstępnym założeniem, że będą dokumentowane)
Wystawa/działanie OSMOZA - projekt Poza Postmodernizm realizowane było na kilku płaszczyznach:
- jako performance i interakcja z publicznością
- jako tworzenie modelu ewolucji działania artystycznego
- jako przenikanie się światopoglądów
- jako rozważanie teoretyczne
Pierwszą częścią działania było stworzenie warunków wyjściowych dla jego realizacji. Była to instalacja wpisana w przestrzeń i tektonikę galerii Pionova. Instalacja umiejscowiona była na krzyżujących się na podłodze liniach. Tworzyły one układ współrzędnych - były to odpowiednio osie X (dłuższy bok) i Y (krótszy bok). Ich proporcje odpowiadały proporcjom kadru filmowego 4:3
Osią działania był zbiornik z wodą znajdujący się wewnątrz instalacji. W nim miało miejsce najważniejsza część performance. W kulminacyjnym momencie performer znajdujący się wewnątrz częściowo przezroczystego zbiornika zniknął z oczu publiczności. Na głowie performera znajdowała się kamera umożliwiająca robienie zdjęć pod wodą. Druga kamera znajdowała się na końcu kilkumetrowego wysięgnika. Został on w trakcie działania uniesiony ku górze. Kamera wideo zarazem przekazywała obraz w formie projekcji na ścianę galerii jak też filmowała performance. W trakcie działania znajdujący się na innym wysięgniku aparat z fotokomórką rejestrował od góry kolejne przełomowe dla akcji kadry. Rejestracja zdjęć miała charakter losowy - była wynikiem reakcji wrażliwej na ruch „fotopułapki".
W okresie późniejszym kadry wykonane aparatem fotograficznym zostały przyporządkowane odpowiednim kadrom z zarejestrowanego materiału video. W oparciu o zebrane dane z osi X i Y autor wystawy poddał je obróbce w programach komputerowych, co zostało zaprezentowane na finisażu wystawy. Można było wówczas także zaobserwować jak rozwinął się „zasadzony" w czasie performance ogród - po 4 tygodniach od performance powierzchnię wody w zbiorniku pokryły zalążnie roślin.
Ideą performance było „zniknięcie" z oczu zebranych w galerii, wejście w nieznane środowisko i okresowe pozbawienie się przez performera widoczności. Performance prezentował funkcje „składania Potencjału" - organicznego i w formie elektronicznie zapisanych danych. Dane te stanowiły później źródło informacji dla realizacji „procesu ewolucyjnego" w wymiarze technologicznym i w oparciu o zrealizowane „żywe" działanie.
Na wystawie prezentowane także były inne dokumentacje performance Marka Rogulskiego oraz opracowania teoretyczne prowadzone w ramach projektu Poza Postmodernizm. Wystawie towarzyszył katalog ROGULUS - Marek Rogulski obejmujący okres ponad 25 lat działalności artystycznej, począwszy od wczesnych lat 80-tych, przez grupę Pampers Maxi, kolejne inicjatywy galeryjne i projekt Poza Postmodernizm. Publikacja została dofinansowana z budżetu Miasta Gdańsk i samorządu Województwa Pomorskiego.Działanie i wystawa zostały zrealizowane w okresie wrzesień i październik 2011 w galerii Pionova w Gdańsku.