Slavs and Tatars: Wszystko zaczyna się od książek, archiwów1
Gdańska Galeria Miejska jest miejscem kolejnej odsłony projektu Friendship of Nations: Polish Shiíite Showbiz artystycznego kolektywu Slavs and Tatars. Prezentacja Przyjaźń Narodów: Lahestan Nesfeh-Jahan to wystawa w przestrzeni galerii, bilbord w przestrzeni miejskiej oraz wykład, który odbędzie się w IS Wyspa. Takie zróżnicowanie środków dystrybucji przekazu artystycznego to metoda charakterystyczna dla Slavs and Tatars. W dobie transparentnej komunikacji S&T komunikują swój przekaz w sposób nietransparentny, celowo wpisując się w różnorodne porządki - takie jak kultura masowa, akademia, rynek, przestrzeń publiczna, instytucje kulturalne.
Slavs and Tatars to kolektyw wypowiadający się w liczbie mnogiej i po angielsku. Często podkreślają, że ich praktyka artystyczna rozpoczęła się od wspólnego czytania w ramach nieformalnej grupy czytelniczej. S&T to dwoje projektantów - Polka Kasia Korcz i Belg Boy Vereecken - oraz dwoje autorów publikujących na temat szeroko rozumianej kultury: Amerykanin irańskiego pochodzenia Payam Sharifi i Brytyjko-Amerykanka Victoria Camblin. Geograficznie Slavs and Tatars ulokowani są w kilku miejscach na mapie Europy: w Moskwie, Brukseli, Cambridge i „polskim lesie". Obszarem ich zainteresowań artystycznych jest Eurazja; przestrzeń „na wschód od muru berlińskiego i na zachód od Muru Chińskiego", obszar, na którym od wieków islam kohabitował z chrześcijaństwem. Slavs and Tatars prowadzą rozległe, interdyscyplinarne badania dotyczące historii, kultury i polityki tego regionu, koncentrując się na narracji Wschód-Zachód. Rezultaty ich rizerczu są dystrybuowane w postaci publikacji w magazynach kulturowych, książek, projektów dizajnerskich, oryginalnych artystycznych obiektów i inkorporujących je instalacji oraz wykładów, w których Slaws and Tatars opowiadają o poszczególnych projektach, sytuują je w kontekście, wyjaśniają swoje motywacje i poddają analizie metodologie pracy.
Członkowie kolektywu jego działalność interpretują jako artystyczny metaprojekt, w którego ramach powstają poszczególne realizacje. Według ich słów kolektyw dąży do odzyskania historii poprzez ponowne jej opowiedzenie z perspektywy przegranych, a nie zwycięzców2. W pracach S&T zachodniocenryczna narracja historyczna i jej metodologia poddane zostają dekonstrukcji, a odzyskiwana historia regionu pisana jest przy użyciu antymodernistycznych i antypozytwistycznych narzędzi, łącząc antagonistyczne narracje i porządki. Zachodniej koncepcji wiedzy (knowledge) Slavs and Tatars przeciwstawiają figurę mądrości (wisdom), która w przeciwieństwie do wiedzy wymaga uczestnictwa, doświadczenia i obecności. Wykłady, spotkania i rozmowy prowadzone w ramach ich projektów interpretować należy właśnie w kontekście próby przywrócenia statusu obecności (presens) w świecie, w którym uczestnictwo staje się coraz bardziej wirtualne. Slavs and Tatars identyfikują swoją pozycję jako miejsce pomiędzy makroporządkiem polemik (polityka) i mikroporządkiem poetyk (indywidualne użycie języka), łącząc często w obrębie jednej pracy elementy antagonistycznych stylistyk. Język stanowi najważniejsze medium interwencji S&T - znaczenia swoich prac generują oni, posługując się transliteracją, tłumaczeniem, wieloznaczeniowością i absurdalnym humorem.
W Gdańsku, mieście narodzin Solidarności, Slavs and Tatars zapraszają nas do odczytania fragmentu najnowszej historii Polski w kontekście arbitralnie narzuconej subiektywnej narracji geopolitycznej, prezentując historię Solidarności obok historii Irańskiej Rewolucji. Rozwijający się etapami projekt Friendship of Nations: Polish Shiíite Showbiz rekapituluje wspólne momenty i motywy w historii obydwu narodów. Jego gdańska odsłona jest nawiązaniem do prezentowanej na 10. Sharjah Biennale instalacji, eksplorującej idee rewolucyjnego potencjału rękodzieła i folkloru, kryjących się za ideologicznymi impulsami Irańskiej Rewolucji Islamskiej i polskiej Solidarności. Wnętrze gdańskiej galerii w prowizoryczny sposób przekształcone zostało w „przestrzeń husseinieh, która jest tworzona corocznie w celu upamiętnienia moharramu i mistycznej roli szyizmu w ostatniej popularnej rewolucji XX wieku"3. Na ścianach zawieszone zostały imitujące tradycyjne arabskie rękodzieło bannery, na których pojawiają się teksty w języku polskim i perskim; slogany używane w latach osiemdziesiątych przez Solidarność: „Pomóż milicji - spałuj się sam","'Samorząd - Twój Los w Twoich rękach". W drugim pomieszczeniu zaaranżowana została czytelnia Drogi 1979, Poznaj 1989 prezentująca zbiór należących do kolektywu książek, dokumentów i ulotek na temat rewolucji irańskiej oraz Solidarności, zawierający również pracę Slavs and Tatars 79.89.09.
Publikacja 79.89.09 nawiązuje tytułem do trzech momentów w niedawnej przeszłości, które S&T identyfikują jako punkty zwrotne, które ukształtowały współczesną sytuację geopolityczną - szczególnie w ramach narracji Wschód - Zachód. 1979 to Irańska Rewolucja, 1989 -upadek Muru Berlińskiego i 2009 - cytując Slavs and Tatars - upadek angloamerykańskiej formuły kapitalizmu. Poprzedzona dwuletnimi badaniami publikacja skupia się na analizie wspólnej spuścizny Iranu i Polski, począwszy od roli sarmatyzmu w polskiej kulturze, poprzez bezpośrednie relacje podczas II wojny światowej, a skończywszy na swego rodzaju antytetycznych rewolucjach - solidarnościowej i islamskiej. Te dwa kluczowe momenty (key moments) nowoczesności związane są z dwoma geopolitycznymi narracjami: dwudziestowieczną narracją projektu komunistycznego i dwudziestopierwszowieczną narracją rewolucyjnego islamu. Tworząc kontekst umożliwiający zestawienie ze sobą tych narracji, Slavs and Tatars wprowadzają alternatywę dla historii postępu pisanej z perspektywy zwycięzców, z perspektywy Zachodu. Elementem prezentacji pracy, która w bezpośredni sposób konfrontuje ze sobą obydwa wydarzenia, jest bilbord Painstaking not Punk: dyptyk przedstawiający Adama Michnika i Qaderi Derwiszów. Pojawiają się na nim hasła: „Ku chwale normalności" po stronie ekstatycznych derwiszów i „Powolności, Metodyczności" - po stronie Solidarności. Ponieważ Slavs and Tatars wierzą przede wszystkim w moc żywego słowa i bezpośredni kontakt, swój projekt prezentować będą osobiście na spotkaniu w Wyspie.
Zadanie, które wykonują S&T - przypomnijmy: odzyskiwanie historii poprzez ponowne jej opowiedzenie - przyjęło formę refleksji na temat globalnego porządku świata po upadku żelaznej kurtyny. Odrzucając zachodnie modele interpretacyjne (np. teorię końca historii) Slaws and Tatars wpisują się w formulę dyskursu dekolonialnego, którego istotę trafnie ujął rumuński teoretyk Ovidiu Tichindeleanu, definując ten dyskurs jako formę epistemologicznego czy kognitywnego oporu: If the Eurocentrism, North Atlantic universals and neoliberalism tend to eliminate all options - pisze wspomniany autor - the horizon of criticism of decolonial thought is based on the intelectual commitment for a transcultural and pluritopic ecology of konowledges, and the principle that political resistance needs to premised on epistemic resistance4. Nieuchronnie pojawia się pytanie o skuteczność takiego modelu krytyki. Nicolas Cullinan zwraca uwagę na problematyczność samej formuły kolektywu, a konkretnie „słowiańskich" czy - szerzej - postsowieckich reinterpretacji idei artystycznego kolektywu. Twórczość nastawionych na odbiór w centrum, a operujących z marginesów kolektywów postrzegana może być jako wykorzystująca kapitał egzotyczności (rebranded form of neoegsoticim)5. Świadomi tych paradoksów Slavs and Tatars sytuują się w opozycji do awangardy: przywracają historię jako przetworzony, ładnie opakowany produkt gotowy do konsumpcji dla zachodniego widza, widza, który także z przyjemnością uczestniczyć będzie w evencie:
„Jesteśmy przekonani, że w dzisiejszych czasach lepiej jest być ariergardą niż avantgardą. W dobie, gdy polityka lewicowa polega przede wszystkim na organizowaniu antywojennych pochodów maszerujących przy dzwiękach samby, promujących odzież produkowaną z konopi i takie mikrotematy jak małżenistwa homoseksualne lub aborcje - chowanie się po prawej stronie pozwala przynajmniej zachować poczucie intelektualnej czy nawet duchowej istotności"6.
Friendship of Nations: Polish Shiíite Showbiz / Przyjaźń Narodów: Lahestan Nesfeh-Jahan; kuratorka: Patrycja Ryłko; Gdańska Galeria Miejska, Gdańsk, 25.11.11 - 08.01.12.
Koło gospodyń miejskich - zajęcia edukacyjne towarzyszące wystawie SLAVS
AND TATARS, Gdańska Galeria Miejska 1, ul. Piwna 27/29; 04.01.2012, g.18-20;
rezerwacja: atatarczuk@ggm.gda.pl
Wszystkie publikacje Slavs and Tatars dostępne są na: http://www.slavsandtatars.com/